De 10 trænerbud
Vi mener, at de ti trænerbud som er udarbejdet af DBU er gode grundsten i trænergerningen.
1. At have udarbejdet et træningsprogram | Børnene har krav på en forberedt træner. |
2. Al træning foregår med bold | Mange boldberøringer styrker indlæringen af tekniske færdigheder. |
3. At der er én bold til rådighed pr. spiller | Til brug for blandt andet jonglering og boldkontrol, drible- og fintetræning. |
4. At spilleren er i centrum |
Hvert enkelt barn udvikler sig forskelligt, og alle børn har krav på et træningsprogram, der stimulerer og udvikler barnet teknisk, psykisk og socialt. Et undervisningsprincip som vis-forklar-vis kan være fordelagtigt. |
5. At der spilles på små områder | Små fodboldben skal spille fodbold, ikke løbe fodbold. |
6. At træningen foregår i mindre grupper | Spil ikke mere end 6-10 børn i samme spil. Brug meget gerne stationstræning. Reducer køen for at øge koncentrationen. |
7. At sikre mange boldberøringer | Den bedste måde at udvikle spillerens tekniske færdigheder på er at have så mange boldberøringer som muligt. |
8. At forældrene har mulighed for at hjælpe til i træningen | Ofte overværer mange forældre deres børns træning. For mange trænere kan det være en stor hjælp at lade et par forældre stå for et par øvelser, når der praktiseres stationstræning. |
9. At udvikle spilintelligens | Stiller åbne spørgsmål, og lader spillerne finde svarene på banen. Mange voksne forsøger i bedste hensigt at vejlede børnene, men hvis børnene skal have en chance for at udvikle deres egen sans for spil- og rumopfattelse, bør såvel trænere som forældre undgå at råbe løsninger til børnene. Det kan sammenlignes med klasselokalet, hvor læreren vejleder i stavning, matematik med mere, men lader børnene selv finde løsningerne. |
10. At der er god stemning | Børnene føler sig trygge i et godt miljø, hvor der er plads til masser af fejltagelser og vildskud, men absolut ikke til mobning. |